A felsőoktatási intézmények végzettjeinek pálya- és utánkövetése az USA-ban és Európa egyes országaiban már több évtizedes múltra tekint vissza. Ez számos pozitívumot foglal magába: erősíti az intézmények és a munkaerőpiac, valamint az intézmények és az öregdiákok közötti kapcsolatot, felhívja a figyelmet a képzésre, a lehetséges változtatásokra. Magyarországon 2005-ben a Felsőoktatási Törvényben rögzítették a kötelező pályakövetés bevezetését.
A Széchenyi István Egyetem rendkívül fontosnak tartja a pályakövetést és az ebből kapott eredmények hasznosítását. A DPR bevezetése a felsőoktatásban önkéntes alapon működik. A visszaküldési hajlandóság és a végzettek elérése nehezíti a reprezentativitást. A sikeres intézményi DPR-hez élő kapcsolatok ápolása szükséges a hallgatókkal és végzett hallgatókkal.
Az öregdiák hálózat kiépítése ezért felértékelődik, a visszajelzések nem pusztán törvényi kötelesség, hanem az eredményeket, az azokból levont következtetéseket fel kell használni a képzésre, a tartalomra, a programokra, szolgáltatásokra. A felmérés, amennyiben a felsőoktatási intézmények komolyan veszik, hozzájárulhat az egyetem minőségbiztosítási rendszerének fejlesztéséhez, színvonalasabb képzéséhez.
Az eredményes oktatás és a képzés legfontosabb mércéje lehet az elhelyezkedés és a munkaerőpiacon történő sikeres helytállás. A hallgatók fő célja az életpálya tervezésben nem pusztán a diploma elérése kell, hogy legyen. A diploma egyfajta tudás megszerzése, melynek birtokában a hallgató az életében, szakmájában sikeressé válhat.
A középiskolás diákok szak- és intézményválasztása meghatározhatja a jövőjüket. Az adott pályaválasztást befolyásolhatja későbbi munkahelyüket. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat elkészített egy honlapot, melyen a szakokat és a lehetséges szakmákat párosította össze (www.epalya.hu). Ez egyfajta irányt mutathat a pályaorientációhoz.
A másik fontos választás a szakma mellett a felsőoktatási intézmény. Nem mindegy, hogy az egyazon diplomát nyújtó intézmény milyen gyakorlati kapcsolatokkal rendelkezik és a végzettek elhelyezkedési esélyei milyen perspektívát nyújtanak. (természetesen a tanulmányok és elhelyezkedés mellett még számos „tanulmányi élet minőséget” befolyásoló tényezőt érdemes lehet figyelembe venni, pl. kulturális lehetőségek, sportlehetőségek, közösségi élet, kollégiumi díj és ösztöndíj lehetőségek…).
A Széchenyi István Egyetem Karrier és PR Irodája ezen elvek tudatában és fontossága tükrében végzi felméréseit az elsős, végzős és végzett hallgatók körében. A kutatás legfőbb célja megismerni az hallgatók, öregdiákok véleményét, hogy miként értékelik az elhelyezkedésüket, annak körülményeit, a Széchenyi István Egyetemen szerzett tudásukat, és az intézményt és az egyetemi éveket.
A korábbi felmérések eredményei megtekinthetők a
A Széchenyi István Egyetem 2011-es hallgatói motivációs vizsgálata |
A Széchenyi István Egyetem 2011-es pályakövetési vizsgálata |
A Széchenyi István Egyetem diplomás pályakövető programjának eredményei |
Széchenyi István Egyetem Felmérés az elsős hallgatók körében |
Széchenyi István Egyetem Felmérés a végzős hallgatók körében |
Felmérés a Széchenyi István Egyetemen 2005/2006 tavaszi félévében diplomát szerzett hallgatók között |